Blogg

Raw food trenden som kommit för att stanna

Träffade Stefan Nilsson från Trendgruppen i Stockholm, vid Nordic Lights Hotels 10-års jubileum, en av de Stockholmsgrabbar som har mest koll på det senaste. Jag blev ombedd att vara månadens trendspanare om ny mattrender.

”Ett nyhetsbrev om trender, prylar, design, mode, kultur och allt annat. 2011-04-28

April går över i maj, och försommaren är här. Förutom sol och efterlängtad värme kan det vara en tid på året då vi tänker lite extra på dem som drabbats av sjukdomar. Det är i maj som det är ”Melanoma Monday”, dvs. Prickdagen när vi går till sjukhusen och kollar våra fräknar och prickar. Maj har också blivit den månad när vi svenskar har ”mustaschkampanjen” till förmån för drabbade av prostatacancer. Peter Aderstedt från Formrepubliken drog förra året igång en mustaschkampanj bland Sveriges designkillar och mest engagerad blev väl Jens Fager, fast det har kanske att göra med att han redan hade en rejäl tangorabatt. Men bra initiativ.

Jag hoppas att vi i år får se Eero Koivisto med mustasch. Och Matti Klenell. Och Johan Lindau på Blå Station. Och själv ska jag så klart se till att jag har en ”muscha” under några veckor.

Med en rejäl snorbroms kan vi förändra världen – eller i alla fall göra den lite roligare.

/Stefan

stefan@trendgruppen.se

Milano – sten, sax eller påse
Designveckan i Italien är slutförd. Nu sitter vi alla och summerar våra intryck. Det var den varmaste aprilveckan i mannaminne, och stämningen var hög. Bland alla trender kan vi så klart urskilja nya materialtrender som sten eller uttryck som det flätade, men själv blev jag fascinerad över att många designföretag börjar nosa på saker utanför sitt traditionella område. Möbelföretaget Established & Sons börjar göra mindre saker som kannor och krukor till det dukade bordet. Alessi börjar göra möbler. Hermés är ytterligare ett modeföretag som ger sig in i möbelbranschen. Man kan välja att se detta på ett av två sätt. Antingen gör man det för att ”äga rummet”, dvs. att varumärket ska återkomma inom fler detaljer hemma – eller så gör man det av ekonomiska skäl, dvs. man tror att pengarna finns att tjäna någon annanstans. Bra? Dåligt? Det är ju så klart spännande att se etablerade designföretag experimentera, och visst tänker jag – hur skulle det se ut om Lammhults gjorde parfym? Eller Offecct gjorde doftljus? Men kritiskt så tror jag att det är svårt. Nya distributionskanaler och nya konsumenter brukar vara komplicerat. Skomakare bliv vid din läst.

Hantverkaren, den nya designstjärnan
Milano är inte bara lansering av nya möbler utan även en plats där nya tankar diskuteras. Man kan ganska snabbt få en bild av vilka frågor som är viktiga och behöver stötas och blötas. Tidigare år har vi bland annat sett hur arvet eller historian varit viktig som i fallet med Paula Navone och porslinsmärket Richard Gironi. I år kändes det som att det handgjorda och handens verk var ett ämne som många ville diskutera. Designtidningen Wallpaper gjorde en utställning under namnet ”Hand Made” där man ville titta på unika produkter och konstellationer av designer, hantverkare och företag. Det blev pappersarbeten, skinnarbeten och digitaliserade tapeter. I området Ventura Lambrate hittade jag ett galleri som hade utställningen ”Edition of Six” där en formgivare parades ihop med en hantverkare. På lappen bredvid det formgivna och arbetade objektet stod hantverkaren och formgivaren som två likvärdiga avsändare. Fint. Och kanske nödvändigt. Det blir ett spännande resonemang om vem som är avsändare på saken och kanske ett frö till en diskussion om hur vi ska ta fram produkter som konkurrerar med lågprisländer och med hållbara objekt för ögonen

Är ”exklusivt” ointressant?
Det fanns en tid när musikintresserade la ner massor av pengar för att hitta en sällsynt utgåva av en musikinspelning. Det förekom närmast en svart marknad för bootleg mm. Lite av samma företeelse hade man inom filmindustrin när Criterion Collection specialiserade sig på att ge ut sällsynta utgåvor från filmens historia. Eller när dvd-utgåvor kom med tonvis av extra-material. Men vad händer när allt detta sällsynta blir tillgängligt? Vad händer när Criterion-filmerna kommer på Voddler eller bootlegutgåvorna görs tillgängliga på Spotify. Är ”sällsynt” det nya ointressanta? I en artikel för tidningen Slate diskuteras det här med exklusivitet och tillgänglighet, och kanske är det en nystart för hur vi ska förhålla oss till popkulturen? Det räcker inte längre att BARA ha en limiterad, svåråtkomlig produkt.

Månadens trendspaning – mat
Solen skiner och det är verkligen dags att planera picknick, utflykter och att odla sina egna grönsaker. Jag vände mig till en av Matsveriges nya stjärnor för att hör vad hon ser för mat-trender, och kanske framför allt inom hennes eget huvudområde – Raw Food.

Snygga Erica Palmcrantz Aziz delar här med sig av sina trendspaningar. Erica får du tag på via e-post:
info@rawfoodbyerica.se

Eller besök hennes blogg på: www.rawfoodbyerica.seRaw food – att äta råa grönsaker, frukter, nötter och frön har aldrig varit mer hett! Raw food trenden har sedan flera år redan belägrat Hollywood och är en naturlig del av kosten för alla superstars over there. Nu har även Sverige fått upp ögonen för raw food trenden – en trend som har kommit hit för att stanna.
http://rawfoodbyerica.se/

I raw food används mycket gröna blad för att vara så vital och levande som möjligt. De gröna bladen ger din kropp klorofyll (inkapslat solljus), livsnödvändig vitaminer och mineraler och rent vatten.  Att äta raw, eko och närproducerat är som sagt super trendigt. Och vad kan bli mer eko, reko och nära än att äta de spirande gröna bladen som kommer nu på våren. Så bli så trendig som du kan – gå ut och skörda där du bor!
Spenatbladen som användes i klippet byter du ut mot kirskål, björkblad, maskrosblad och nässlor. Go Green and Wild!

Urban gardening – I våra storstäder runt om i Sverige är styling av balkonger är nu på tapeten. Där frodas blommor, örtväxter och andra plantor. För dig som inte har välsignats med en balkong finns nya uppfinningar att odla sallad och örter i dina fönster.  Så nära, så eko och så reko!
http://www.windowfarms.org/

Den nya tidens mat är mat som funnits i tusentals år och använts för att öka prestationsförmågan, vitalitet och främja ett långt leverne. Superfoods är begreppet för dessa mirakelmedel som är koncentrerad näring ( maximalt med näring per gram). Minimalism gäller även här – hellre kvalité på maten än kvantitet. Vi behöver maximalt med näring utan att behöva belasta kroppen onödigt mycket, belastar vi kroppen för mycket blir vi trötta och slöa och kan bli sjuka på kuppen. Superfoodsen spetsar vi maten med och ger våra maträtter extra smak och sprakande livskraft! Det smakar gott och kroppen jublar! Prova läckra recept!
http://rawfoodbyerica.se/produkter/

Livet handlar om variation! När du plockat nässlor i dikeskanten och skördat citronmeliss från balkongen och vill ha flärd och design i livet, utan att tulla på kvalité. Slå dig ned i Nordic Light Hotels loungedel och låt dig njuta av raw food! Raw food är som den vackraste och naturligaste designen på tallriken. Och att få uppleva den designen i av Sveriges främsta designmiljöer det är också lycka.
http://www.nordiclighthotel.se/sv/Upplev-hotellet/Bar-and-lounge/

Det nya svarta presenteras i samarbete med de
nya webbdesignerna; UNIQIFY/ we love our work
Det nya svarta är ett nyhetsbrev från Trendgruppen.
Om du känner någon som borde få detta nyhetsbrev, vänligen skicka kontaktuppgifter till info@trendgruppen.se.
Om du inte vill ha detta nyhetsbrev, vänligen meddela detta här: unsubscribe@trendgruppen.se

Trendgruppen, Odengatan 21, 114 24 Stockholm ”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.